قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه / گالری عکس / با نیسان کیکس برزیلی آشنا شوید

با نیسان کیکس برزیلی آشنا شوید

شاید این خودرو هم‌اکنون مختص بازار آمریکای لاتین باشد اما شاسی‌بلند نیسان کیکس می‌تواند انتخاب برجسته‌ای برای مصرف‌کنندگان این بازار محسوب شود.

جهان از ورود شاسی بلندهای کوچک سیر نمی‌شود و حالا نیز شاسی‌بلندی جدید برای پاسخ به حجم بالای تقاضا در این بخش وارد بازار شده که نیسان کیکس نام دارد.

این خودرو در کنار برادران معروف خود یعنی جوک، قشقایی و مورانو قرار می‌گیرد. اولین بازار فروش این خودرو آمریکای لاتین است اما نیسان برنامه‌ریزی کرده تا آن را در بیش از ۸۰ کشور دنیا عرضه نماید. البته انگلستان و اروپای غربی در برنامه‌ی نیسان نیستند. این شرکت به وضوح به نسل بعدی جوک که در اواخر سال بعدی از راه می‌رسد فکر می‌کند.

Nissan-canoes2

نیسان کیکس بر پایه‌ی پلتفرم V این شرکت شکل گرفته و همان مجموعه قطعات شاسی و داخلی مشترک با میکرا را به اشتراک می‌گذارد و البته توسعه‌ی معماری آن با جوک کنونی همخوانی دارد. این خودرو از به‌روزترین مجموعه قطعات بهره نمی‌برد اما نیسان اعتقاد دارد که کیکس از تکنولوژی کافی برای بازارهایی چون آمریکای لاتین برخوردار است. وضعیت این بازار به‌گونه‌ای است که کیکس با قیمتی جذاب در آن عرضه می‌شود.

طول کلی خودرو ۴۲۹۵ میلی‌متر است که ۱۶۰ میلی‌متر بیشتر از طول جوک بوده و البته با ارتفاع ۱۵۹۰ میلی‌متری قدبلندتر از این خودرو نیز هست. اساساً کیکس مدلی بین جوک و قشقایی است. در حقیقت کیکس در بازارهایی حضور احتمالی خواهد داشت که جوک و قشقایی موجود نبوده و یا در بخش گران‌تر بازار حضور دارند.

ظاهر خودرو ترکیبی از استایل جوک بوده که دربردارنده‌ی قوز متمایز در اطراف قوس چرخ‌های عقب و چراغ‌های انحنادار عقب است و البته نمای جلوی آشنای نیسان را نیز نباید از یاد برد. عناصری از خودروی کانسپت Sway را نیز می‌توان در چراغ‌ها و جلوپنجره‌ی جلو مشاهده نمود.

Nissan-canoes4

کیکس یک خودروی شسته‌ورفته است مخصوصاً وقتی به سقف سیال آن با ستون C رنگی که با رنگ‌های مختلف قابل سفارش است توجه می‌کنیم این مهم بیشتر به چشم می‌آید. در مقام مقایسه، فورد اکواسپورت که رقیبی احتمالی برای کیکس است نمایی قدیمی دارد.

در زمان عرضه تنها یک پیشرانه در دسترس است که از نوع ۴ سیلندر بنزینی ۱.۶ لیتری با قدرت ۱۱۳ اسب بخاری و گشتاور ۱۵۲ نیوتون متری است. البته نسخه‌ی دیگر با قدرت ۱۱۸ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۹ نیوتون متری نیز در دیگر نقاط آمریکای لاتین در دسترس است. این خودروی خاص برزیل متفاوت است زیرا طوری برنامه‌ریزی شده که از مخلوط اتانول نیز استفاده کند. کیکس برزیلی به سیستم گرمایی خاصی مجهز است که راننده را از اضافه کردن بنزین به باک در روزهای سرد سال بی‌نیاز می‌کند.

کیکس برزیلی از گیربکس CVT که نیسان آن را Xtronic می‌نامد استفاده می‌کند اما دیگر نقاط آمریکای لاتین می‌توانند گیربکس ۵ سرعته دستی را نیز سفارش دهند. علیرغم ماهیت خشن جاده‌های این منطقه، کیکس تنها به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه خواهد شد.

کیکس به برخی تکنولوژی‌های جالبی مجهز است که خاص جاده‌های مناطق آمریکای لاتین طراحی شده است. از جمله‌ی این سیستم‌ها، کنترل اثر فعال است که به منظور حفظ خودرو در جاده، در هنگام عبور از پیچ‌ها ترمز را به کار می‌گیرد. دیگر سیستم نیز کنترل سواری فعال است که به‌طور مختصری ترمز را در هنگامی که خودرو از دست‌اندازی بزرگ عبور می‌کند فعال می‌کند. این یک تلاش هوشمندانه از سوی نیسان است و شرکت را از استفاده از سیستم دامپر فعال گران‌بها بی‌نیاز کرده است.

Nissan-canoes5

البته در جاده حس کردن درگیر شدن سیستم واقعاً سخت است. کیکس در پیچ‌ها به‌طور معقولی تخت باقی می‌ماند و به طور مؤثری از پس چاله‌ها و دست‌اندازها برمی‌آید.

باید بگوییم که مجال کمی برای بررسی دینامیکی کیکس داشتیم اما این خودرو احساس بدوی بیشتری نسبت به اکواسپورتی دارد که برخی قطعات خود را با فیستا به اشتراک می‌گذارد.

شاید امکان‌پذیر باشد که شاسی خودرو با برخی بهبودها در بازار اروپای غربی نیز بدرخشد اما پیشرانه موضوع متفاوتی است. این نسخه گشتاور کاملاً کمی دارد ولی گیربکس CVT حداکثر استفاده را از قدرت پیشرانه می‌برد.

شاید استفاده از پیشرانه‌ی ۱.۲ لیتری توربو چاره‌ساز باشد اما باید گفت که با این کار بهای کیکس در مقایسه با رقبایی چون اکواسپورت بالاتر رفته و آن را به خودروهایی چون هوندا HR-V و جیپ رنگید نزدیک‌تر می‌کند.

در داخل کابین، داشبورد خودرو ترکیبی از قطعات و سوئیچ‌های ساخته‌های نیسان است. صفحه‌نمایش رنگی کوچکی بین سرعت‌سنج و دورشمار پیشرانه وجود دارد که همه‌چیز را نشان می‌دهد. مدل‌های فول این خودرو دارای صفحه‌نمایش ۷ اینچی TFT هستند. کیفیت خودرو مخصوصاً در نواحی که با دست لمس می‌شوند بهتر از جوک است.

Nissan-canoes3

فضای معقولی در بخش جلویی کابین وجود دارد و درحالی‌که در بخش عقبی در جایگاهی بالاتر می‌نشینید اما افراد قدبلند احساس راحتی نخواهند داشت. صندوق بار حجم ۳۸۳ لیتری دارد و نیسان ادعا می‌کند که این ظرفیت در این کلاس بالا است.

پس از این همه سخن باید گفت که کیکس به‌طور خاص ارزان نیست و در بازار برزیل بهای آغازی حدود ۲۱ هزار پوندی دارد اما قوانین پیچیده‌ی این کشور در رابطه با قیمت خودروهای وارداتی و مالیات مربوط به پیشرانه‌ها به این معنی است که خودروی تولیدی نیسان می‌تواند با رقبا در سطحی مشابه باشد.

کیکس برای اروپا طراحی نشده اما شاید ارزش آن را داشته باشد که نیسان به عرضه ی آن در این منطقه نیز فکر کند. البته باید انتخاب‌های بهتری برای پیشرانه‌ها در نظر بگیرد. کیکس آمریکای لاتین در بازار این منطقه پیشنهادی برجسته است. این خودرو کابین بهتری از اکواسپورت دارد و از نظر دینامیکی نیز از رقبایی چون جیپ رنگید چندان عقب نیست.

 

 Nissan-canoes6

مشخصات نیسان کیکس ۲۰۱۶

قیمت: مشخص نشده
پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری بنزینی
قدرت/گشتاور: ۱۱۳ اسب بخار/۱۵۲ نیوتون متر
گیربکس: CVT، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: اعلام نشده
حداکثر سرعت: اعلام نشده
مصرف سوخت: اعلام نشده

Nissan-canoes1

مجله ماشین زهتاب

عضویت در کانال تلگرامی مجله ماشین زهتاب

درباره ی Dimitri

مطلب پیشنهادی

از خرید هامر H۲ در حال حاضر اجتناب کنید

اگر یک قهرمان حرفه‌ای باشید و البته ماشین زمان نیز در دست شما باشد تا …

3 دیدگاه

  1. شنیده بودیم نیسان ساخت ژاپن هستش . برزیلی دیگه چه صیغه ایی

  2. امیر حسین س

    قیمت چند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *