قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه / گالری عکس / بررسی تخصصی کانسپت مرسدس مایباخ ویژن ۶

بررسی تخصصی کانسپت مرسدس مایباخ ویژن ۶

دومین تلاش دایملر برای احیای برند مایباخ چیزی بیشتر از اضافه کردن طول و دو بالش به صندلی عقب مرسدس بنز S کلاس نبود. نظر ما این است که برند قدیمی و پرافتخاری مثل مایباخ سزاوار چیزی بیشتر از دو بالش راحت است و اگر دایملر قصد دارد بار دیگر با مایباخ به‌عنوان یک برند فوق لوکس آلمانی به رقابت با دو برند سوپر لوکس بریتانیایی یعنی بنتلی و رولزرویس بپردازد باید یک هویت مستقل و منحصربه‌فرد برای آن ابداع کند. بااین‌حال مرسدس بنز چند وقت پیش در گردهمایی پبل بیچ ۲۰۱۶ کانسپت خارق‌العاده‌ای را با نام مرسدس-مایباخ ویژن ۶ معرفی کرد که هرچند همچنان لوگوی مرسدس را بر پیشانی خود دارد اما به‌خوبی نمایانگر شکوه مایباخ است. این کانسپت که به‌اختصار آن‌را ویژن ۶ می‌نامیم، یک خودرو تمام الکتریکی با تکنولوژی بالا است که در طراحی آن از کوپه‌های فوق‌العادهٔ دههٔ ۳۰ میلادی الهام گرفته شده است. حال در ادامه به بررسی کامل این کوپهٔ کانسپت خارق‌العادهٔ آلمانی می‌پردازیم.

mercedes-benz-design-vision-mercedes-maybach4

طراحی بیرونی

برای درک ابعاد عظیم این خودرو باید یک بطری کوکاکولا را روی کاپوت آن قرار دهیم تا بتوانید با مقایسهٔ ابعاد آن پی به عظمت ویژن ۶ ببرید. باوجودی که طول این خودرو ۵.۷ متر است اما مرسدس بنز می‌گوید عدد «۶» در نام آن اشاره به طولش دارد هرچند که ویژن ۶ سه دسی‌متر کوتاه‌تر از این عدد است. مرسدس-مایباخ ویژن ۶ طولی دقیقاً برابر با SUV غول‌پیکر شورلت سابربن دارد درحالی‌که با عرض ۲.۱ متر عریض‌تر از سابربن است و حدود ۳.۸ سانتیمتر بلندتر از یک پورشه ۹۱۱ است. رینگ‌های آن که در پشت سپر آئرودینامیک خودرو پنهان شده‌اند ۲۱ اینچ قطر دارند و ستارهٔ سه پر مرسدس را در مرکز خود حمل می‌کنند.

mercedes-benz-design-vision-mercedes-maybach5

این خودرو دارای جلوپنجره‌ای بزرگ با خطوط عمودی است که سبک جدیدی در جلوپنجره‌های مایباخ ایجاد کرده است. این جلوپنجره به‌طور کامل با کروم پوشیده شده است. البته از این فلز در دیگر قسمت‌های خودرو همچون اسپلیتر جلو، لبهٔ رکاب‌های جانبی و اطراف پنجره‌ها هم استفاده شده است. یک طرح نیزه مانند نیز فضای سادهٔ جانبی خودرو را تا حدودی شکسته و قسمتی از آن روی درهای گالوینگ قرار گرفته است. یک خط نازک کرومی هم از کنار چراغ‌های جلو آغاز شده و به چراغ‌های عقب ختم می‌شود. در کل ویژن ۶ از ویژگی‌هایی در طراحی برخوردار است که برای اولین بار در این کوپۀ مایباخ ارائه شده‌اند و به همین دلیل شخصیت متمایزی نسبت به محصولات مرسدس بنز پیدا کرده است.

mercedes-benz-design-vision-mercedes-maybach6

داخل

داخل مایباخ دقیقاً همان چیزی است که از یک ماشین با قوای محرکهٔ آینده‌نگر انتظار می‌رود. اطلاعات موردنیاز راننده از طریق یک نمایشگر سربالای عریض روی شیشهٔ جلو به نمایش درمی‌آیند و صفحه آمپر خودرو نیز درواقع یک نوار شیشه‌ای لمسی است که تا روی درها و قسمت صندلی‌های عقب امتداد یافته و باز و بسته کردن درها هم توسط آن انجام می‌گیرد. طراحان داخلی مرسدس این ماشین را به‌صورت یک کوپهٔ فوق لوکس دونفره یا ۲+۲ طراحی کرده‌اند. بین صندلی‌ها نیز یک تونل مرکزی شفاف قرار گرفته که جریان انرژی خودرو را نشان می‌دهد.

mercedes-benz-design-vision-mercedes-maybach2

داخل خودرو مجهز به سنسورهای بدن شده است که بر عملکردهای حیاتی بدن انسان نظارت دارند. بااین‌حال در این کابین مملو از تکنولوژی‌های فانتزی، در بالای فرمان ویژن ۶ همچنان دو نمایشگر آنالوگ دیده می‌شود. بسیاری از قسمت‌های اتاق ازجمله بالای داشبورد و پانل‌های داخلی درها با چرم پوشیده شده و کف کابین هم از چوب نارون ساخته شده است. این امر یک نمای لوکس معمولی از دوران پیش از دیجیتال به اتاق ویژن ۶ بخشیده است و هنگامی‌که به داخل خودرو نگاه می‌کنیم به زمانی برمی‌گردیم که خودروهای لوکس قدیمی متولد شدند.

mercedes-benz-design-vision-mercedes-maybach3

قوای محرکه

ویژن ۶ یک خودروی تمام الکتریکی است اما چرا؟ شاید چون پبل بیچ در کشور تسلا واقع است! و یک سؤال دیگر، اگر این خودرویی الکتریکی است پس برای چه به کاپوتی به‌اندازهٔ میز کنفرانس یک مدیرعامل نیاز دارد؟ در زیر این کاپوت علاوه بر چمدان چه چیز دیگری وجود دارد؟ بگذریم؛ ازآنجایی‌که ویژن ۶ یک خودروی کانسپت است، منبع انرژی آن می‌تواند هر چیزی باشد از انرژی خورشیدی گرفته تا یک رآکتور هسته‌ای از رده خارج روسیه. بااین‌حال مرسدس در این خودرو قوای محرکهٔ محافظه‌کارانه‌تری را انتخاب کرده است و آن چهار موتور الکتریکی است که درون چهارچرخ خودرو نصب شده و مجموعاً ۷۴۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. قوای محرکه‌ای که نه‌تنها هوشمندانه بلکه راحت هم هست و قبلاً در مدل SLS AMG الکتریکی هم مورداستفاده قرار گرفته است. مرسدس میگوید این موتورها نیروی کافی برای رساندن ویژن ۶ در کمتر ۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر را دارند درحالی‌که حداکثر سرعتی برابر با ۲۵۰ کیلومتر در ساعت را نیز برای آن فراهم می‌کنند.

mercedes-benz-design-vision-mercedes-maybach7

انرژی این موتورها هم توسط پکیج باطری‌های ۸۰ کیلووات ساعتی که در کف خودرو نصب شده‌اند تأمین می‌گردد و بردی بیش از ۳۲۰ کیلومتر را با یک‌بار شارژ ارائه می‌کنند. همچنین در این مجموعهٔ پر از نوآوری، مایباخ از سیستم شارژ ترکیبی (CCS) جهت شارژ سریع باطری‌ها استفاده کرده است. دایملر یکی از حامیان این سیستم شارژ در اروپا به‌عنوان جایگزینی برای سیستم سوپرشارژ اختصاصی تسلا است. گفته شده است که ویژن ۶ از نسخه‌های آیندهٔ این سیستم شارژ با ظرفیت ۳۵۰ کیلووات پشتیبانی می‌کند درحالی‌که ظرفیت فعلی شارژهای CCS تنها ۵۰ کیلووات است. این در حالی است که شبکهٔ شارژهای تسلا در حال حاضر ظرفیت ۱۳۵ کیلوواتی دارند. بااین‌حال مرسدس بنز می‌گوید با تنها ۵ دقیقه شارژ کردن ویژن ۶ با شارژرهای سریع، انرژی موردنیاز برای پیمودن صد کیلومتر تأمین می‌شود.

mercedes-benz-design-vision-mercedes-maybach

عضویت در کانال تلگرامی مجله ماشین زهتاب

درباره ی Dimitri

مطلب پیشنهادی

از خرید هامر H۲ در حال حاضر اجتناب کنید

اگر یک قهرمان حرفه‌ای باشید و البته ماشین زمان نیز در دست شما باشد تا …

یک دیدگاه

  1. اوه اوه این دیگه چیه … مگه داریم … مگه می شه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *