قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه / خودروهای ایرانی / ایران خودرو / پژو ۵۰۸ محصول جدید ایران خودرو

پژو ۵۰۸ محصول جدید ایران خودرو

پژو و به طور کل فرانسوی ‌ها را باید به عنوان یکی از سلاطین فروش خودروهای کوچک شهری و هاچ ‌بک به حساب آورد ولی تقریبا شرکت ‌های خودروسازی این کشور در هیچ بازه زمانی نتوانسته اند به رقابت با دیگر همتایان اروپایی و آسیایی خود در کلاس سدان ‌های متوسط و بزرگ بپردازند.

البته فروش نامناسب این معنی را نمی دهد که مدل‌ های غیر رقابتی در این شرکت تولید می شود، چرا که به طور نمونه، پژو ۴۰۵ توانسته عناوین مختلفی در اواخر دهه ۸۰ میلادی مانند بهترین خودروی سال اروپا را از آن خود کند. کسب چنین جوایزی همچنان در سری چهار پژو ادامه داشته تا برادران بزرگتر ۴۰۵ خودمان مانند ۴۰۶ و ۴۰۷ نیز بتوانند به عنوان بهترین خودروی سال اروپا انتخاب شوند، اما بقای هر محصولی به فروش قابل توجه و به عبارتی سود ده بودن آن است نیازمند است تا حداقل این مورد به‌ خصوص در سدان ‌های متوسط پژو چندان صادق نباشد.

پژو در سال ۲۰۱۱ تصمیم گرفت تا دو کلاس سدان متوسط و بزرگ خود (پژو ۶۰۷) را در اقدامی استراتژیک با یکدیگر ترکیب کند تا شاهد تولد پژو ۵۰۸ باشیم.

این خودرو که در سگمنت D قرار می گیرد همانند مدل‌ های دیگر پژو توانست موفقیت نسبی را به دست آورد تا کسب عنوان بهترین خودروی سال، بهترین سدان بزرگ خانوادگی و بهترین خودروی وارداتی همگی در اسپانیا یکی از آنها باشد. البته همچنان آمار فروش ۵۰۸ در کل فروش سالانه پژو رقم ناچیزی را نشان می دهد به طوری که از فروش تقریبی ۸۵۰ هزار دستگاهی سال گذشته میلادی پژو در اروپا، این خودرو تنها به خود ۴۳ هزار دستگاه را اختصاص داده است. در عین حال چین کماکان پس از اروپا، بزرگترین بازار فروش ۵۰۸ محسوب می ‌شود تا در سال گذشته میلادی با کمتر از ۱۷ هزار دستگاه از مجموع فروش ۴۰۷ هزار دستگاهی شرکت مادر در چین، موفقیت تقریبا مناسبی داشته باشد.

Peugeot-508-g

پژو ۵۰۸ در ایران

انتظار ورود مجدد شریک قدیمی ایران ‌خودرو یعنی پژو به بازار داخلی ، پس از برجام و با باز شدن عرصه اقتصادی کشور بر روی شرکت‌ های غربی، یکی از محتمل ‌ترین گزینه ‌ها به حساب می ‌آمد که خوشبختانه حضور سه مدل ۲۰۸ ،۳۰۱ و ۲۰۰۸ در خیابان ‌های کشور با قراردادی بسیار منطقی، حساب شده و محکم، قطعی شده که شاهد فروش آنها خواهیم بود. در این میان، در اسفند سال گذشته بسیاری از بازدیدکنندگان نمایشگاه توانمندی ‌های صنعت خودروی کشور ، در میان انبوه محصولات جدید و به روز شده ایران‌ خودرو ، دو مدل دیگر از شیران فرانسوی را مشاهده کرده بودند که به بررسی جامع و کامل یکی از آنها در شماره‌ های پیشین پرداختیم. قصد داریم تا در این مطلب تجربه چند روز رانندگی با بزرگترین سدان فعلی پژو یعنی ۵۰۸ در داخل کشور را بیان کنیم. جدیدترین سدان متوسط پژو در بازار داخلی پژو ۴۰۷ به حساب می‌ آید که نتوانست به موفقیت قابل توجهی بنا بر برخی مشکلات مانند عرضه ناموفق و در زمان نامناسب دست پیدا کند.

حال صحبت ‌ها برای عرضه مدل فیس لیفت شده ۵۰۸ در خیابان‌ های ایران، پس از گذشت حدود هفت سال بسیار داغ شده تا بررسی اولیه این خودرو خالی از لطف نباشد. خوشبختانه پژو ۵۰۸ وارد شده به داخل کشور همانند برادر هاچ بک GT است که همین موضوع بر جذابیت‌ های کوچکتر خود در تیپ Line- آزمایش توانایی ‌های حرکتی آن افزوده ضمن این که باید به این نکته توجه داشت بر خلاف سه خودروی اصلی پژو، ۵۰۸ در صورت عرضه، طعم حضور در کشور را تنها به صورت وارداتی خواهد چشید که شاید برای حتی یک امتیاز مثبت برخی از خریداران به حساب آید. ۵۰۸ به هر صورت، در حال حاضر بزرگترین سدان تولیدی پژو محسوب می ‌شود که حضور کم رنگ ‌تری در بسیار از بازارهای جهانی ، برخلاف مدل ‌های هاچ بک و کراس اوور این شرکت دارد. هر چند که همان طور که قبل تر نیز بیان شد، به هیچ وجه نباید این مساله را به معنی قابلیت کمتر رقبایی این مدل در نظر گرفت.

Peugeot-508-b

بدنه و کابین

هنوز برای رونمایی از نسل دوم ۵۰۸ (حالا با هر چیدمان عددی) با توجه به عرضه اولیه در سال ۲۰۱۱ زود است، بنا بر همین دلیل، سال گذشته، پژو فیس لیفت کلی برای این خودرو در نظر گرفت تا به DNA طراحی مدل ‌های جدید خود، چهره ۵۰۸ را بیشتر شبیه کند. مدل مورد بررسی نیز از آخرین تولیدات این خودرو محسوب می شود که نشان پکیج Line-GT را در اطراف بدنه آن میتوان به وضوح مشاهده کرد. البته از آن جایی که حجم تغییرات انجام شده بر روی بدنه چندان زیاد نیست، ظاهر کلی خودرو به نمونه اولیه بسیار شباهت دارد هر چند در بخش جلو و عقب (کاملا با استانداردهای پژو)، می ‌توان به ‌روز رسانی را نظاره‌ گر بود.
به طور کلی اگر بخواهیم در مورد طراحی پژو ۵۰۸ صحبت کنیم باید آن را یک سدان اروپایی بدانیم که نه به سادگی رقبای ژاپنی خود است و نه مانند طرح کره ای ها پیچیده است ضمن این که عملا در سطح قیمتی سدان‌ های متوسط لوکس اروپایی نیز هیچ یک از این سه‌ گانه‌ ها قرار نمی گیرند. از هر زاویه ‌ای که به ۵۰۸ نگاه شود بدون شک، اولین چیزی که برای هر بیننده ‌ای جالب توجه خواهد بود، چهره خشن و ساده آن است، که البته این خصوصیت تقریبا در تمام مدل ‌های جدید این شرکت از جمله ۳۰۸ ،۲۰۸ ،۲۰۰۸ و حتی سدان ارزان ۳۰۱ نیز وجود دارد. در نمای جلو، شخصیت اصلی پژو ۵۰۸ را شاید بتوان بیش از هر بخش دیگری مشاهده کرد چرا که در مقایسه با نمونه اولیه، طرح کاملا جدید چراغ‌ ها، جلو پنجره و سپر ، برای آن حالتی رو به جلو و تهاجمی فراهم کرده تا از این نظر مطابق با رویه اسپرت ‌سازی نمادین بسیاری از مدل‌ های در این سگمنت باشد.
البته استفاده از لامپ ‌های صد در صد LED در چراغ‌ های جلو حسن دیگر پژو در قیاس با رقبای آسیایی است که آن را از این حیث باید با خودروهای یک کلاس بالاتر مقایسه کرد. خصوصیات نمای جانبی بدنه خودرو از چند بخش اصلی قابل ذکر تشکیل شده که سقف منحنی و کوپه مانند مهمترین آن است که در نتیجه برای شیشه ‌های جلو و به خصوص عقب شیب بسیار زیادی به وجود آورده تا محدودیت دید راننده به عقب را ، با وجود وضعیت بسیار بهتر آیرودینامیکی تشدید کند هر چند که به طور کامل وجود سنسورها و دوربین عقب این معضل را رفع کرده است.
همانند مدل‌ های دیگر جدید پژو خط کمربند شانه ‌ای ۵۰۸ نیز با کمترین برجستگی ممکن تا حد امکان به سمت پروفیل کوتاه شیشه‌ های جانبی سوق داده شده تا در کنار خط عضلانی پایین درها و رینگ‌ های ۱۸ اینچی آلیاژی پکیج Line-GT که با تایرهای پهن و دیواره باریک ۲۳۵.۴۵.۱۸ میشلن پایلوت اسپرت همراه شده، در این نما ظاهر خودرو را بیشتر مانند یک سدان اسپرت نماید تا لوکس. در نمای عقب خوشبختانه ، پژو به خوبی ایرادات موجود در مدل اولیه را بر طرف کرده تا با طرحی جوان پسندتر و البته اسپرت ‌تر رو به رو باشیم. تغییرات اصلی در این نما به در صندوق، گرافیک جدید چراغ ‌ها و طرح سپر عقب معطوف شده تا به عبارتی تمام این بخش از خودرو از نو مورد بازنگری قرار گرفته باشد. در این بخش وجود دو خروجی اگزوز چهار گوش درست مانند ۳۰۸ بر جذابیت‌ های اسپرتی خودرو افزوده تا در تمام بخش‌ ها چهره فرانسوی و متفاوت ۵۰۸ مشهود باشد.

Peugeot-508-f

کابین پژو ۵۰۸

اولین نکته ‌ای که با وارد شدن به کابین پژو ۵۰۸ شاید برای هر فردی جلب توجه کننده باشد طراحی و فضای ساده ‌ای است که البته کاملا هم سو با رویه پژو در سایر مدل ‌های این شرکت نیز است. بر همین اساس اگر این خودرو را بخواهیم با رقبای کره‌ ای و ژاپنی آن مقایسه کنیم طبعا نباید به آن امتیاز چندان بالایی را اختصاص داد چرا که به نوعی ۵۰۸ بین مدل‌ های اسپرت ‌تر و لوکس گیج مانده تا نتواند آن طور که باید حداقل انتظارات ما را از یک سدان متوسط اروپایی برطرف کند، اما جدا از مساله طراحی، ۵۰۸ یک خودروی تمام عیار در بقیه مسایل محسوب می شود که مطمئنا بر چهره راننده و سرنشینان خود لبخند رضایت را خواهد نشاند. کیفیت مواد و پوشش ‌های به کار رفته در داشبورد و به طور کلی فضای کابین خودرو کاملا قابل قبول و در حد و اندازه خودروهای خوب این سگمنت است.
ضمن این که بر جذابیت‌ های لوکس آن ، وجود برخی موارد مانند پوشش مشکی براق ادوات کنسول مرکزی می ‌افزاید هر چند که استفاده از چرم ناپا حتی با توجه به پکیج Line-GT ،به غیر از صندلی ‌ها چندان وسیع نیست که خود جای سوال دارد. انحصاری نکردن تنظیم و کنترل بخش ‌های مختلف خودرو از طریق صفحه نمایش لمسی ، یکی از خصوصیات مثبت پژو ۵۰۸ به خصوص در مقایسه با مدل ۳۰۸ است. به این معنا که برخلاف ۳۰۸ که همه تنظیمات و حتی تغییر وضعیت سیستم تهویه مطبوع با رابط کاربری صفحه نمایش انجام میشد، به راحتی و بدون دغدغه خاطر می توان در ۵۰۸ به صورت سنتی و با استفاده از کلیدهای فیزیکی در نظر گرفته شده در کنسول هر نوع تغییری را به سرعت در تنظیمات بخش‌ های مختلف انجام داد ضمن اینکه همچنان کار کردن با صفحه نمایش نه چندان بزرگ هفت اینچی بالای کنسول مرکزی می تواند لذت بخش باشد.

Peugeot-508-d

مشخصات پژو ۵۰۸

قوای محرکه

به دلیل افزایش قیمت سوخت و از آن مهم تر قوانین سخت گیرانه آلایندگی، چند سالی است که بیشتر شرکت ‌های بزرگ خودروسازی به سمت استفاده از پیشرانه‌ های کم حجم تر پیش رفته ‌اند تا حتی خودروی اسپرتی مانند پورشه باکستر نیز از یک پیشرانه دو لیتری نیروی خود را تامین کند! البته این رویه در پژو کاملا به این صورت نبوده چرا که در این کارخانه ، سابقه پیشرانه‌ های با حجم پایین بسیار زیاد است. عمده فروش پژو در اروپا بر روی مدل ‌های دیزلی این شرکت است ولی در بازارهایی مانند کشور ما که به اندازه کافی زیر ساخت ‌های سوخت دیزل تامین نیست باید به سراغ نمونه‌ های بنزین سوز رفت.

موتور پژو ۵۰۸

در نتیجه Line-۵۰۸GT مورد بررسی از پیشرانه ۱.۶ لیتری (EP۶) بهره می ‌گیرد که قادر به تولید بیشترین قدرت ۱۶۳ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر در پنج هزار دور در دقیقه به کمک سیستم توربو بود. همچنین از طریق یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک این نیروی تولیدی به چرخ‌ های جلو منتقل می‌ شود.

Peugeot-508-e

رانندگی

طبیعتا پژو ۵۰۸ با توجه به کلاسی که در آن قرار گرفته، بیشتر جنبه استفاده خانوادگی خواهد داشت تا رانندگی اسپرت تر، هر چند که به لطف استفاده از رینگ‌ های آلیاژی بزرگتر ۱۸ اینچی، لاستیک‌ های پهن تر، چراغ ‌های LED در جلو و عقب، پوشش چرم با دوخت قرمز در کابین و البته نشان Line-GT در بخش‌ های مختلف بدنه، در پکیج Line-GT ماهیت اسپرتی خودرو از مدل استاندارد شده اندکی بیشتر است. به غیر از ۴۰۵ که در داخل کشور به وفور یافت می شود، مدل‌ های سدان دیگر پژو مانند ۴۰۶ و ۴۰۷ در تعداد بسیار اندکی حاضر هستند.
از آنجایی که تجربه رانندگی با هر سه مدل مذکور توسط نگارنده وجود دارد ، برای اولین بار با سطح انتظارات بیشتری سوار بر پژو ۵۰۸ شدیم تا بهینه‌ سازی‌ های پژو در جدیدترین مدل این خودرو را بررسی کنیم. در خصوص ۵۰۸ نکته مثبت این است که برخلاف سدان ‌های قبلی پژو، ۵۰۸ به گونه ‌ای طراحی و ساخته شده که چه بخواهید و چه نه، از خود چهره اسپرت ‌تری را نشان می دهد. این موضوع علاوه بر طراحی بدنه و کابین در نوع تجهیز شدن این خودرو نیز کاملا مشخص است تا اولین مورد پدال‌ های تعویض دنده در پشت فرمان به حساب آید!

به هر صورت، پیشرانه خودرو با فشردن دکمه استارت که در سمت چپ فرمان قرار گرفته درحالی که جعبه دنده در حالت P و پا بر روی پدال ترمز است شروع به کار می کند. در همان ابتدای کار به خوبی می توان دریافت که پیشرانه درست همان سکوت و کارکرد آرام نمونه به کار رفته در ۳۰۸ را دارد تا در نوع خود یکسان بودن پیشرانه‌ های این دو خودرو نیز جالب باشد. دورگیری پیشرانه در حالت خالص ، به لطف برنامه محدود کننده ECU ،تا حدود ۳۸۰۰ دور در دقیقه انجام می ‌شود تا به قطعات مختلف آن فشاری وارد نیاید، اما به محض قرار دادن جعبه دنده در حالت D به راحتی میتوان قابلیت ‌های مناسب این پیشرانه در افزایش سرعت خودرو را متوجه شد.
پژو ۵۰۸ در مدل مورد بررسی دارای وزن خالصی در حدود ۱۴۵۰ کیلوگرم است و به همین دلیل نباید انتظار شتاب گیری بسیار سریعی همانند ۳۰۸ و از همه آنها مهم ‌تر GTi۲۰۸ (این خودرو هفته گذشته در ایران ‌جیب بررسی شد) را داشت، اما به هر حال قدرت ۱۶۳ اسب بخاری در ترکیب با گشتاور ۲۴۰ نیوتن ‌متری به خوبی می تواند از پس وزن خودرو برآید تا عملکرد مناسبی برای آن به عنوان یک سدان متوسط شهری فراهم شود. جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک ۵۰۸ دقیقا با نمونه به کار رفته در ۳۰۸ مشابه است با این تفاوت که اگر خواهان اندکی رانندگی اسپرت باشید میتوان به لطف دو پدال تعبیه شده به تعویض دنده ‌ها از پشت فرمان اقدام کنید. هماهنگی بسیار مناسبی میان پیشرانه و جعبه دنده ، همانند دیگر مدل‌ های جدید پژو وجود دارد تا در راننده و سرنشینان احساس یک رانندگی لذت بخش به وجود آید.

Peugeot-508-c

قیمت پژو ۵۰۸ در ایران

در کنار توانایی ‌های حرکتی، برای متوقف کردن این سدان متوسط نیز نباید چندان نگران بود چرا که در هر چهار چرخ دیسک ‌های خنک شونده بزرگ به خوبی از پس وظیفه خود بر می آیند و طی دو روز رانندگی با ۵۰۸ باعث نا امیدی راننده در هیچ شرایطی نشده اند. البته باید در این جا به عملکرد مناسب سیستم‌ های ESP، ABS و سیستم کمکی حرکت در سراشیبی‌ ها اشاره ای هم داشت که در این مورد نیز امتیاز بالایی را از آن خود می ‌کنند. برخلاف ۳۰۸ ،حتی پکیج Line-GT در پژو ۵۰۸ نتوانسته منجر به خشکی خودرو شود و می توان حرکت نرم و پایدار را در تمامی مسیرها به وضوح احساس کرد.
البته یکی از دلایل این امر نکاستن از ارتفاع لول فنرها است هر چند که وزن بیشتر خودرو نیز مزید بر علت شده تا وضعیت رانندگی با ۵۰۸ با بسیاری از مدل‌ های دیگر پژو متفاوت باشد. همچنین با وجود ابعاد ۴۸۳۰ ،۱۸۲۸ و ۱۴۵۶ میلی متر به ترتیب در طول، عرض و ارتفاع و البته فاصله بین دو محور ۲۸۱۷ میلی متری، در هر دو ردیف صندلی‌ ها فضای داخل کابین بسیار مناسب است به طوری که به راحتی پنج سرنشین بزرگ سال می توانند در مسافرت ‌های طولانی در خودرو بنشینند، در عین حال با اینکه شیب سقف بسیار زیاد و کوپه مانند است ولی برای سر سرنشینان ردیف عقب فضای باقی مانده حداقل برای یک فرد ۱۸۲ سانتی متری کافی به نظر می رسد.

Peugeot-508-a

نتیجه ‌گیری

در اینکه پژو ۵۰۸ در تاریخچه این شرکت یکی از بهترین سدان‌ های تولیدی پژو است، به هیچ وجه نباید تردید کرد چرا که استفاده از مواد و پوشش های با کیفیت بسیار بالا در کابین، فضای زیادی برای تمامی سرنشینان و البته طراحی اسپرت و جذاب بدنه جزو مزایای این مدل است. همچنین پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوی قرار گرفته در زیر کاپوت با این که در مقایسه با رقبایی همچون سوناتا، اپتیما، آکورد و … چندان قدرتمند به نظر نمی ‌رسد ولی برای ۵۰۸ عملکرد بسیار مناسبی به ارمغان می ‌آورد. البته موضوع اصلی به قیمت ‌گذاری این خودرو باز می ‌گردد تا در بازار داخلی که با حضور طیف بسیار بیشتری از مدل‌ ها رنگ و بوی رقابتی ‌تری در مقایسه با سال‌ های گذشته به خود گرفته، باید دید آیا پژو ۵۰۸ موفقیت خود را می ‌تواند تضمین کند یا خیر؟

مجله ماشین زهتاب

عضویت در کانال تلگرامی مجله ماشین زهتاب

درباره ی Dimitri

مطلب پیشنهادی

از خرید هامر H۲ در حال حاضر اجتناب کنید

اگر یک قهرمان حرفه‌ای باشید و البته ماشین زمان نیز در دست شما باشد تا …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *