قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه / خبر ها / اخبار متفرقه / برای کاهش حوادث اضافه کردن نرخ دیه کافی نیست

برای کاهش حوادث اضافه کردن نرخ دیه کافی نیست

آسیب شناس و رفتار شناس در رابطه با نقش افزایش نرخ دیه در کاهش وقوع حوادث گفت: اگرچه افزایش نرخ دیه عاملی بازدارنده در وقوع حوادث است اما این امر به تنهایی کافی نیست.

به گزارش مجله ماشین زهتاب، مجید ابهری، آسیب شناس و رفتار شناس در رابطه با دیه یبان کرد: بحث دیه یکی از مباحث اساسی در پیشگیری از افزایش ناهنجاری‌های رفتاری است که به حوادث عمدی و غیرعمدی تعلق می‌گیرد.

ابهری با اشاره به اینکه موضوع دیه به لحاظ اهمیت آن، از ابتدای تاریخ و در تمامی ادیان مطرح بوده است، افزود: باید توجه داشت که نرخ دیه از نگاه جامعه‌شناختی به معنی ارزش وجودی انسان نیست چرا که ارزش واقعی حتی یک بند انگشت هر انسانی چندین برابر بیشتر از میزان نرخ دیه است.

این آسیب شناس در خصوص دیه ادامه داد: دیه فقط مجازاتی مالی جهت بیداری افراد در پیشگیری از انجام جرائم مربوط در جامعه است که طبق قوانین مسئولیت تعیین نرخ دیه در جرائم عمدی و غیرعمدی بر عهده دستگاه قضائی کشور واگذار شده است که هر ساله با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: براساس اصل مترقی، دیه تامینی برای بازماندگان متوفیان محسوب می‌شود که براساس آن، نرخ بیمه نیز براساس نرخ دیه تعیین می‌شود.

ابهری در خصوص جرائم عمدی و غیرعمدی که دیه به آن‌ها تعلق می‌گیرد، اظهار داشت: در مورد قتل‌های عمدی علاوه بر دیه مجازات اسلامی نیز صورت می‌گیرد اما در مورد جرائم غیرعمد نظیر: تصادفات و درگیری‌های فیزیکی نرخ دیه بر اساس شاخص قیمت و تورم در جامعه به فرد آسیب‌دیده پرداخت می‌شود.

این آسیب شناس و رفتار شناس همچنین در رابطه با جایگاه دیه در بحث پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی گفت: با عنایت به ۳۰سال مطالعه و تجربه کاری در موضوع پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی توسط این جانب، باید گفت که در ماه‌های حرام که نرخ دیه ۲برابر می‌شود، آمار جرائم نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

ابهری ادامه داد: اما باید به این نکته نیز توجه کرد که اگرچه افزایش نرخ دیه عاملی بازدارنده در پیشگیری از جرائم است اما براساس نگاه رفتار شناسی و جامعه شناسی، این عامل به تنهایی کافی نیست و باید در زمینه‌های آموزشی و یادگیری مهارت‌های کنترل هیجان‌های رفتاری و کنترل خشم نیز اقدامات مناسبی صورت گیرد.

عضویت در کانال تلگرامی مجله ماشین زهتاب

درباره ی Dimitri

مطلب پیشنهادی

از خرید هامر H۲ در حال حاضر اجتناب کنید

اگر یک قهرمان حرفه‌ای باشید و البته ماشین زمان نیز در دست شما باشد تا …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *