قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه / خودروهای آمریکایی / تسلا موتورز / آپدیت نسخه ۸ نرم‌افزار تسلا و تغییرات در سیستم اتوپایلوت

آپدیت نسخه ۸ نرم‌افزار تسلا و تغییرات در سیستم اتوپایلوت

به گزارش مجله ماشین زهتاب، تسلا موتورز به تازگی جزئیات مربوط به آپدیت شماره ۸ نرم‌افزار خود را منتشر کرده که شامل برخی تغییرات قابل‌توجه در سیستم شبه‌خودران موسوم به «اتوپایلوت» است؛ سیستمی که در مدل S و مدل X مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این آپدیت نیاز به اصلاح یا اضافه‌شدن قطعه به سخت‌افزار اتوپایلوت که هم‌اکنون متشکل از دوربین روبرو و سیستم رادار است، نخواهد داشت، ولی در عین حال، مطابق گفته تسلا، اتوپایلوت ۸٫۰ از رادار به عنوان چشم اصلی استفاده می‌کند و توسط دوربین پشتیبانی می‌شود. به این معنا که نقش دوربین و رادار در نسخه جدید اتوپایلوت وارونه شده‌اند.

مطابق گزارش تسلا، بهبود کیفیت و سرعت پردازش سیگنال، امکان استفاده از یک سیستم اساسی‌تر مبتنی بر رادار را فراهم آورده است. اتوپایلوت ۸٫۰ در هر دهم ثانیه یک تصویر راداری از جاده و اشیای احتمالی تهیه می‌کند و در نتیجه، دقت بیشتری نسبت به قبل دارد. همچنین طبق گفته تسلا، سیستم رادار می‌تواند با ارسال سیگنال در زیر و پیرامون خودرو، اشیای روبروی وسیله نقلیه را تشخیص دهد. با این قابلیت جدید، حتی اگر وسیله نقلیه جلویی شما نتواند به موقع ترمز کند، اتوپایلوت می‌تواند نسبت به شروع ترمز گیری، دقت بیشتری داشته باشد.

مزیّت دیگر رادار نسبت به دوربین، توانایی آن در تشخیص اشیا در هنگام بارندگی، برف و مه است. با این حال، سیستم رادار در برخورد با اشیای غیرعادی و نورانی مانند یک قوطی نوشابه می‌تواند دچار مشکل شده و به اشتباه، آن را به عنوان یک خطر احتمالی در جاده تشخیص دهد و ترمز اضطراری را فعال کند. برای مقابله با هشدارهای نادرست، اتوپایلوت ۸٫۰ تکیه زیادی بر روی یادگیری در هنگام تردد خواهد داشت و یک «شاخص مکانی» برای هر کدام از این نوع هشدارها مشخص می‌کند. این موضوع به تسلا برای تحقیق بیشتر در این زمینه کمک خواهد کرد.

از دیگر موارد لیست بلند ارتقاهای برنامه اتوپایلوت، بهبود در سیستم تشخیص خط و توانایی خروج از بزرگراه با استفاده از چراغ‌های راهنمای خودرو است. این در حالی است که به گفته تسلا، در آپدیت ۸٫۱ اتوپایلوت خواهد توانست که بر اساس مسیر ناوبری، از آزادراه خارج شود.

tesla1

اتوپایلوت ۸.۰ می‌تواند رانندگانی را که دارای عادت بد «توجه نکردن به علائم هشدار دهنده و عدم توجه کافی به فرمان و شرایط جاده» هستند، مشخص کند. در این نسخه جدید، اگر راننده‌ای به ۳ هشدار درعرض یک ساعت کم‌توجهی کند، سیستم Autosteer غیرفعال شده و تنها در صورتی دوباره در سیستم هدایت خودرو وارد می‌شود که تسلا یک بار متوقف شده و پارک شود. امّا به گفته ایلون ماسک (Elon Musk)، مدیرعامل تسلا، کاربران جدید تسلا به صورت کلی، کاربرانی دقیق و حساس به هشدارها هستند. البته کاربران حرفه‌ای، داستان جداگانه‌ای دارند. «ماسک» در این زمینه می‌گوید:

افرادی که فکر می‌کنند بهترین مهارت‌ها را دارند، بزرگترین چالش ما هستند. آنها خیلی راحت برخورد می‌کنند و به صورت مکرر، هشدار را پشت‌سر می‌گذارند.

اتوپایلوت ۸٫۰ همچنین دارای کیفیت بهتر هشدار بصری است و صاحب یک چراغ چشمک‌زن ویژه در حاشیه پنل ابزارها شده است. به گفته تسلا، در حال حاضر، هشدار بصری مقدم بر هشدار صوتی است.

tesla

«ماسک» همچنین از مطلع بودن سازمان ملی مدیریت ایمنی بزرگراه‌های امریکا (NHTSA) از ارتقای اتوپایلوت خبر می‌دهد و به گفته وی، بیشتر واکنش‌ها در این زمینه «مثبت» بوده‌اند. با این وجود، NHTSA در حال حاضر مشغول تحقیق و بررسی سیستم شبه‌خودران تسلا، به دنبال تصادف یک تسلا مدل S و مرگ صاحب خودرو پس از برخورد با تریلر در بزرگراه فلوریدای امریکا است. در این تصادف، سیستم اتوپایلوت فعال شده، ولی نتوانسته موقعیت کامین تریلر را در مسیر تسلا تشخیص دهد. علت این حادثه، هنوز در مرحله بررسی قرار دارد. علی‌رغم این موضوع، تسلا همچنان از سیستم اتوپایلوت به عنوان یکی از ایمن‌ترین و پیشرفته‌ترین سیستم‌های شبه‌خودران یاد می‌کند و مطابقه گفته «ماسک»، در نسخه ۸.۰، این سیستم از وضعیت «خوب» به «عالی» ارتقا پیدا کرده است. آپدیت نرم‌افزاری تسلا، احتمالاً‌ ظرف یک تا ۲ هفته آینده در دسترس قرار خواهد گرفت.

عضویت در کانال تلگرامی مجله ماشین زهتاب

درباره ی Dimitri

مطلب پیشنهادی

از خرید هامر H۲ در حال حاضر اجتناب کنید

اگر یک قهرمان حرفه‌ای باشید و البته ماشین زمان نیز در دست شما باشد تا …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *